Koneinsinöörit neljänneltä vuosikurssilta kävivät Siperiassa intensiivikurssilla teemalla Smart city transport- innovating sustainable solutions using big data. Henkilökunnasta mukana olivat Lotta Saarikoski ja Asseri Laitinen.

Koneinsinöörit neljänneltä vuosikurssilta kävivät Siperiassa intensiivikurssilla teemalla Smart city transport- innovating sustainable solutions using big data. Henkilökunnasta mukana olivat Lotta Saarikoski ja Asseri Laitinen.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli lähteä matkaan jo toukokuun alussa, mutta tiettyjen muuttujien vuoksi intensiivikurssimme ajoittui lopulta marras-joulukuun vaihteeseen. Mahdollinen helleloma muuttuikin pahimmillaan miltei kolmeenkymmeneen pakkasasteeseen.

23.11.2019 matkamme Tomskiin alkoi VAMK:n neljännen vuosikurssin projektisuuntauksen koneinsinööriopiskelijoiden ja opettajien voimin koulun edestä bussikuljetuksella Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossa heti kärkeen saimme kuulla, että lento Suomesta Moskovaan oli jo lähdössä kaksi tuntia myöhässä, mikä teki heti kättelyssä matkaamme pienen jännitysmomentin. Lennot sujuivat kuitenkin ihan mukavasti ja Tomskissa meitä odottikin raikas talvisää (-25°C pakkasta).

1_kuva.jpg

Kuva 1: Moskovan lento (yhtiö Norra) heti lähdössä 2h myöhässä


2_kuva.jpg

Kuva 2: Tomskin keskustaa iltahämärässä

Saimme Tomskissa heti saavuttuamme ”oppitunnin” paikallisista säännöistä, kun meidät vietiin kaupungin terveyskeskukseen täitarkastukseen ja keuhkokuviin mahdollisen tuberkuloosin ym. takia (paikallisiin opiskelija-asuntoloihin ei pääse yöpymään ennen perusteellisia tarkastuksia). Kaikki meni kuitenkin hienosti ja saimme lupalaput asuntolaan.

Tämän jälkeen lähdimme hieman unisina lentokoneessa vietetyn yön jälkeen kaupunkikierrokselle, jonka aikana katselimme nähtävyyksiä muutaman tunnin ajan varpaat jäässä ja hengitys höyryten oppaan kertoessa Tomskin historiasta. Raikkaassa ulkoilmassa ei enää nukuttanutkaan kovasti.

3_kuva.jpg

Kuva 3: Sunnuntain kaupunkikierroksella taisi olla matkan kylmin päivä

 

4_kuva.jpg

Kuva 4: Alkuviikosta pakkanen paukkui, mutta loppuviikko oli hyvin lämmin

Alkuihmettelyn jälkeen maanantaina alkoi matkamme päätarkoitus eli intensiivikurssi ” Smart city transport- innovating sustainable solutions using big data” TPU:n auditoriossa. Päivät olivat viikon mittaan pitkiä, keskimäärin klo 08:00-18:00. Koululla tarjoiltiin joka aamu aamiainen sekä päivällä lounas. Saimme samalla hyvän kuvan millaisia ovat paikalliset ruokailutottumukset, jotka olivat mielestämme oikein sopivia.

5_kuva.jpg

Kuva 5: Iltapalana paikallinen kala

 

6_kuva.jpg

Kuva 6: Kukaan ei matkalla jäänyt varmaankaan nälkäiseksi

Oppitunneilla käytiin läpi asioita, joita meidän tuli opiskella viikon aikana tehtävään projektityöhön, jonka aiheena oli innovoida älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja Tomskin liikenteen ruuhkiin hyödyntämällä mm. big dataa ja kiertotalousnäkökulmaa. Oppitunneilla käytiin läpi mitä on Big Data, sekä miten dataa kerätään ja hallitaan. Saimme uutta tietoa datan hallinnasta ja koneoppimisesta sekä siitä, miten sitä voidaan hyödyntää kehitettäessä asioita. Oppitunneilla käytiin lävitse myös kiertotalouden ja innovaatioiden näkökulmaa yhteiskuntaan, projektien riskienhallintaa sekä kulttuurierojen vaikutuksia tiimityöhön. Selvisi myös, että liikenneinsinöörit ovat tärkeässä roolissa tulevaisuuden Venäjällä yhteiskunnan kehittämisessä.

7_kuva.jpg

Kuva 7: Yksi kurssin pääopettajista oli TPU:n Maksim Gubin, Big Data ekspertti

 

8_kuva.jpg

Kuva 8: Liikenteen suunnitteluun meitä perehdytti INRTU:n opettaja Alexey Levashev

 

9_kuva.jpg

Kuva 9: VAMK:n Asseri Laitinen johdatteli opiskelijat kiertotalouden maailmaan

Projektityön suoritimme 4-5 hengen ryhmissä, jotka koostuivat VAMK:n, TPU:n ja INRTU:n eri linjojen insinööriopiskelijoista. Osallistuvat oppilaitokset olivat Vaasasta, Tomskista ja Irkutskista. Projektityöhön tarvitsimme dataa paikallisliikenteestä ja datan kerääminen tapahtui seuraavasti: hyppäsimme paikallisen bussin kyytiin ja laitoimme puhelimiemme GPS-paikantimet päälle, jonka jälkeen kuljimme bussireitin päästä päähän paikantimen kerätessä dataa.

10_kuva.jpg

Kuva 10 : Tällaiset pienehköt bussit täyttivät kadut henkilöautojen kanssa

Projektityö opetti kulttuurien välisestä työskentelystä paljon, ja saimmekin reilusti arvokasta kokemusta tulevaisuuden varalle. Kaikki neljä tiimiä saivat työnsä valmiiksi ajallaan, ja kaikki kokivat kurssin olleen mielenkiintoisen ja uutta opettavan.

11_kuva.jpg

Kuva 11: Välillä kuunneltiin luentoja

Luentojen, harjoitusten ja tiimityön lisäksi päivät koostuivat kaupunkiin ja paikalliseen kulttuuriin tutustuessa. Paikalliset opiskelijat olivat korvaamaton apu, sillä he jaksoivat väsymättömästi esitellä meille kaupunkia. Päivien kuluessa ehdittiinkin kattavasti tutustua Tomskin nähtävyyksiin, mytologian museosta aina paikalliseen yritykseen nimeltä Tomsk Electronic Company, joka nimestä huolimatta oli laaja-alainen konepajayritys. Näimme kattavan otoksen yrityksen tuotteista ja tuotantolinjoista ja lopuksi meille järjestettiin demokin erään heidän uusimman metallurgisen laitteiston toiminnasta päämetallurgi V. Kuzmichenkon ja projektijohtaja I.Khlystin toimesta.

12_kuva.jpg

Kuva 12: Pääsimme katsomaan mm. metallin karkaisulaitteen toimintaa in action

 

13_kuva.jpg

Kuva 13: Oli mielenkiintoista tutustua TEC:n toimintaan ja tuotantoon

 

14_kuva.jpg

Kuva 14 : Illanvietossa ryhmällemme oli hankittu jopa oma turvamies, tässä vasemmalla

 

15_kuva.jpg

Kuva 15: Mytologian museossa perehdyttiin perinteiseen maatuskan maalaukseen

 

16_kuva.jpg

Kuva 16 : Ryhmämme taiteelliset tuotokset eivät olleet ihan tätä tasoa kuitenkaan

 

17_kuva.jpg

Kuva 17 : Tiimi Horse innovoimassa kiertotalousnäkökulmaa liikenteeseen

18_kuva.jpg

Kuva 18: Voittajatiimi Enginelab hioo viimeisiä yksityiskohtia ennen esitystä

 

19_kuva.jpg

Kuva 19 : Moderaattori Anastasia pohtii tiimiläistensä ehdotuksia

 

20_kuva.jpg

Kuva 20 : Tiimi Cäthat keskittyy esitykseensä

Viimeisenä päivänä tehtiin loppusilaukset esityksiin ja harjoiteltiin ennen finaalia. Finaalissa esitettiin oman projektin tulokset. Tämän jälkeen seurasi tuomariston esittämät ankarat/väkevät kysymykset projektikohtaisesti. Lopuksi tuomaristo kokoontui ja valitsi voittajatiimin. Kilpailun voitti tiimi Enginelab: Valtteri, Juuso, Liza, Semen ja Sheik moderaattorinsa Levin johdolla.

Lopuksi me opiskelijat haluamme kiittää kurssin kaikkia luennoitsijoita sekä eri tahojen organisaattoreita eli Maksim Gubinia, Alexey Levasheviä, Varvara Pankoa, Valentin Nikolaenkoa, Asseri Laitista, Lotta Saarikoskea, Svetlana Rybushkinaa, Olga Deevaa ja erityisesti Veronica Sokolovaa, joka oli tässä intensiivikurssissa päävastuullinen TPU:n pään organisaattori. Hän oli organisoinut kaikki asiat Tomskissa todella hienosti, mikään asia ei ns. klikannut. Kiitämme myös tiimien opiskelijamoderaattoreita sekä vapaaehtoistoimijoita, jotka auttoivat meitä viikon varrella paljon. Onnistuneen kurssin jälkeen kaikkien osallistujien olikin hyvä peukuttaa tätä ainutkertaista kokemusta ja todeta viimeisen kuvan sanoin - käännettynä englanniksi : I love Tomsk.

 

21_kuva.jpg

Kuva 21: Kurssin päävastuulliset järjestäjät Veronica Sokolova ja Lotta Saarikoski

 

22_kuva.jpg

Kuva 22: TPU:n ja INRTU:n henkilökuntatiimit melkein täysilukuisena lopputilaisuudessa

 

Suuret kiitokset myös OPH:lle ja Suomen opetusministeriölle First-avustuksen myöntämisestä VAMK:lle ja täten matkamme mahdollistamisesta ylipäätään. Kiitos myös VAMK:n stipendirahastolle ja Pohjanmaan kauppakamarille matkan tukemisesta.

23_kuva.jpg

Kuva 23: Iloiset ilmeet kertovat onnistuneesta kurssista

 

24_kuva.jpg

Kuva 24: Ryhmämme käsitykset Siperiasta muuttuivat paljon – ja positiiviseen suuntaan

 

Teksti : Konetekniikan opiskelijaryhmä Arttu, Mika, Miika *2, Roni , Juuso, Valtteri , Ekku sekä koulutuspäällikkö Lotta Saarikoski

Kuvat : Miika Mörsky et co., Lotta Saarikoski, TPU:n valokuvaaja ja Veronica Sokolova

Julkaistu 19.12.2019.

Takaisin