Asiakas- ja palveluohjauksen erikoisosaamisen tarve on valtakunnallinen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus laajentaa ja syventää sosiaali- ja terveysalan ammatillista osaamista siten, että koulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöhön, palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseen sekä palveluinnovaatioiden rakentamiseen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittanut henkilö voi toimia vaativissa palveluohjauksen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä muun muassa palveluohjaajana, case managerina ja palveluiden integroijana.


    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen on suunnitellut kaksikymmentäyksi ammattikorkeakoulua yhdessä. Ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä myös erikoistumiskulutuksen toteutuksessa. Länsi-Suomessa Turun ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia sekä VAMK tekevät tiivistä yhteistyötä erikoistumiskoulutuksen toteutuksessa.


    Koulutuksen kohderyhmä

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on tarkoitettu

    • sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon tai AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinnon suorittaneille ja joilla on työkokemusta sosiaali- ja terveysalalta.

    Koulutuksen sisältö

    Erikoistumiskoulutus koostuu kolmesta osa-alueesta ja niihin sisältyvistä moduuleista:

    1. Asiakas- ja palveluohjauksen käytännöt, menetelmät ja prosessi sosiaali- ja terveyspalveluissa

    • Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat, 5 op
    • Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt, 5 op

    2. Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja toimiminen palveluiden yhdyspinnoilla

    • Moniammattisen yhteistyön asiantuntijuus, 5 op
    • Kohtaaminen, vuorovaikutus ja digitaaliset palvelut ja toimintatavat, 5 op

    3. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittäminen, palveluinnovaatiot sekä asiakastyön tulosten, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi

    • Digitaalisten työvälineiden ja toimintaympäristöjen hyödyntäminen ammatillisessa viestinnässä, 5 op
    • Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus, 5 op

    Toteutus

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä, mikä tarkoittaa laskennallisesti noin 810 tuntia työtä.


    Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, joihin sisältyy lähiopetuspäiviä, etätyöskentelyä itsenäisesti, vertaisryhmätyöskentelyä ja etäohjausta. Oppimistehtävät integroidaan sekä työelämään että henkilökohtaisen asiantuntijuuden kehittämiseen. Erikoistumiskoulutuksessa käytetään verkko-oppimisympäristöä (Moodle).


    Ajankohta

    Koulutus käynnistyy 16.1.2020. Koulutukseen kuuluu noin kaksi lähipäivää kuukaudessa, lähiopetuksen tarkat päivämäärät tiedotetaan tällä sivulla myöhemmin.


    Hinta

    Erikoistumiskoulutuksen vuoden 2020 toteutus on maksuton Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntämän avustuksen vuoksi. Myöhemmissä toteutuksissa on osallistujamaksu.


    Hakeminen

    Haku koulutukseen alkaa 1.10.2019.


    Hakuaika:

    • Hakuaika 1.–31.10.2019
    • Valituille ilmoitetaan viimeistään 15.11.2019
    • Valitun tulee vahvistaa paikan vastaanottaminen 5.12.2019 mennessä

    Valintaperusteet

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutusta toteuttava ammattikorkeakoulu vastaa erikoistumiskoulutuksen opiskelijavalinnasta. Valintaperusteissa pisteytetään hakukelpoiset hakijat valintajärjestykseen työkokemuksen ja motivaatiokirjeen kysymysten perusteella.


    Lisätietoja koulutuksesta:

    Yliopettaja Ulla Isosaari ulla.isosaari@vamk.fi; puh. +358 40 725 3772
    Tiimivastaava Sanna Saikkonen
    sanna.saikkonen@vamk.fi, puh. +358 207 663 303