Digityökalujen ohjeet opiskeluun ja työntekoon

IT-opas

IT-oppaasta löydät perusasiat VAMKin tietojärjestelmistä ja digitalisista työkaluista tiiviissä paketissa. Opas soveltuu sekä opiskelijoille että henkilökunnalle.


HUOM! Helpdesk palvelee koronatilanteen vuoksi rajoitetusti

  • Käynti helpdeskissä edellyttää toistaiseksi ajanvarausta, helpdesk@vamk.fi, 020 766 3328. Asioidessa on käytettävä kasvomaskia, sekä noudatettava turvaväliä (vähintään kaksi metriä).
  • Jos tuot tietokoneen tai muun laitteen huoltoon/palautukseen, pyri puhdistamaan laitteen kosketuspinnat pyyhkimällä ne desinfiointipyyhkeellä tai liinalla. Jos tämä ei ole mahdollista, ilmoita asiasta samalla, kun luovutat laitteen.
  • Jos sinulla on flunssan, influenssan tai muun tarttuvan taudin oireita, älä tule tiloihimme!

Helpdesk

ICT-palvelut

Vaasan ammattikorkeakoulussa tietojärjestelmien ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa hallinto- ja talousyksikössä toimiva tietojärjestelmäpalvelutiimi, jonka palveluita on saatavissa kaikissa ammattikorkeakoulun yksiköissä ja kiinteistöissä.

Yhteydenotot ja vikailmoitukset

Ensisijaisesti suosittelemme palvelupyynnön lähettämistä osoitteeseen helpdesk@vamk.fi, josta se menee tiedoksi koko tietojärjestelmätiimille ja ohjautuu siten heti oikealle henkilölle. Kiireellisissä tapauksissa voi yhteyttä ottaa myös puhelimitse soittamalla suoraan asiantuntijalle.

Viestiin saat nopeimmin vastauksen, kun huomioit seuraavat asiat:

  • Mainitse asiasi lyhyesti viestin otsikossa.
  • Käsittely on helpompaa ja siksi monesti myös nopeampaa, jos viesti koskee yhtä asiaa/aihetta/kokonaisuutta.
  • Jos mahdollista, mainitse viestissä tila/huone, laitetunnus/sijainti ja käyttäjätunnus (etenkin opiskelijoiden osalta).
  • Jos toivot otettavan yhteyttä muuten kuin sähköpostin välityksellä, laita viestiin myös nämä yhteystietosi.

Helpdeskiin jätetyt palvelupyynnöt siirtyvät tietokantaan ja työjonoon, josta ne otetaan käsittelyyn mahdollisimman nopeasti. Palvelupyynnön jättäneelle vastataan sähköpostitse ja tiedotetaan ongelman ratkaisemisen etenemisestä.

Päivystyspiste

Lukukausien alussa kahtena ensimmäisenä viikkona voi kiireellisissä asioissa asioida myös Helpdeskin päivystyspisteessä Wolffintiellä tai soittaa palvelunumeroon:

  • Wolffintie 30: A-rakennus, huone WA1126
  • Helpdesk palvelunumero: 0207 663 328

Palaute ja kehitysehdotukset

Tietojärjestelmätiimin vastuulla on järjestelmien ylläpito ja kehitys, joten otamme mielellämme vastaan palautetta ja myös kehittämisehdotuksia Helpdesk-palvelun kautta. Loppukäyttäjien opetus ja ohjelmistojen käytön opastus eivät varsinaisesti kuulu toimenkuvaamme, mutta toki pyrimme auttamaan mahdollisuuksiemme ja resurssiemme mukaan.

Etäkäyttö ja tiedonsiirto

VAMK tarjoaa opiskelu- ja työkäyttöön monia ohjelmistoja ja palveluita, joiden käyttöä rajoittavat valmistajien lisenssiehdot perustuen yleensä käyttäjän rooliin koulussa, sekä laiteisiin ja yhteyksiin, joilla niitä käytetään. Henkilökunnalle ja opiskelijoille on tarjolla kaksi tuettua etäkäyttömahdollisuutta: eduVPN ja Remote Desktop Gateway

Ohjeistukset opetuksen järjestelmiin

Sähköposti- ja pilvipalvelut

Sähköpostijärjestelmä on hajautettu kahteen järjestelmään, joista toinen on pääasiassa opiskelijoiden, toinen henkilökunnan käytössä. VAROITUS! Älä käytä iOS-laitteille (iPad, iPhone) App Storesta ja Andoid-laitteille Google Play -palveluista löytyvää Microsoft Outlook -sovellusta. Niiden käyttö on estetty palveluissamme koska salasana tallentuu ulkoisiin järjestelmiin. Käytä sen sijaan laitteesta jo valmiiksi löytyvää sähköposti-sovellusta.

Langaton verkko

Tietosuoja

VAMK käsittelee tietoja niistä henkilöistä, jotka opiskelevat ja työskentelevät ammattikorkeakoulussa tai toimivat yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa. VAMKin henkilötietojen käsittely perustuu EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (2016/679, artikla 6), Ammattikorkeakoululakiin (932/2014), Valtioneuvoston asetukseen ammattikorkeakouluista (1129/2014) sekä rekisteröidyn suostumukseen.

Lue lisää