Syksyn haku22

VAMKin graafinen ohjeisto

Graafisen ohjeiston soveltamista ohjaa ja valvoo VAMKin viestintä- ja markkinointitiimi. VAMKin logon ja grafiikan käyttö ilman sopimusta on kielletty.

Jos tarvitset lisäneuvoja ota yhteyttä viestinta@vamk.fi

Sympaattisuus, yhteisöllisyys ja aito fiilis

VAMKin visuaalinen ilme kuvaa monialaista ja monikansallista yhteisöämme, jossa arvostetaan avoimuutta, sympaattisuutta ja yhteisöllistä aitoa fiilistä. Haluamme tuoda opiskelijamme ja henkilökuntamme esiin, joten kuvaamme ja käytämme kuvissamme mahdollisimman paljon aitoja oikeita omia opiskelijoitamme ja henkilökuntaa. Ilme kehittyy pikkuhiljaa eteenpäin, kuten ympärillä oleva maailma, mutta pitää tunnistettavuutensa ja raikkauden aina mukanaan.

VAMKin graafinen ohjeisto on käytännön opas brändinmukaiseen viestimiseen. Ohjeistosta löydät tietoa logon ja värien käytöstä, typografiasta, kuvastosta ja graafisista elementeistä.

Ensisijainen logo

Vaasan ammattikorkeakoulun tunnuksen virallinen versio on nelivärinen (CMYK). Liiketunnuksen VAMK -värikoodit löytyvät värimäärityksistä (kts. Värit) sen lisäksi tekstiosiossa käytetään 100% mustaa. Suositeltavimmassa ja ensissijaisessa versiossa VAMKin värikäs kirjainosa on ylhäällä ja selittävä musta tekstiosa sen alapuolella. Tunnuksesta löytyy myös yksivärinen musta versio ja negatiiviversio valkoisena.

Originaalien liiketunnusversioiden muotoja, suhteita tai värejä ei saa muuttaa.

  • Oikean värisen tunnuksen valinta riippuu aina logon taustan väristä ja tummuudesta. Tärkeää on taata tarpeeksi iso kontrasti taustan ja logon välille. Tunnuksen neliväriversiota (ensisijainen logo) suositellaan käytettäväksi vaalealla pohjalla. Tunnuksesta löytyy myös vaakaversio.

Valmiita tunnusoriginaaleja on käytettävä aina.

Logo iso

Vaihtoehtoiset väriversiot

  • Yksivärinen tunnus negatiivina, valkoinen 100%. Negatiiviversio on tarkoitettu käytettäväksi mustaa/tummahkoa värillistä pohjaa vasten.
  • Yksivärinen tunnus musta 100%. Mustaa tunnusta käytetään aina, mustavalkoisissa materiaaleissa. Logosta ei ole harmaata versiota.
  • Värillinen tunnus negatiivina. Tummalle pohjalle asetettaessa, tunnuksesta voidaan ottaa käyttöön negatiiviversio.

Logo variaatipt

 

Minimikoko ja suoja-alue

Minimikoko määräytyy liiketunnuksen leveyden mukaan. Nelivärisen liiketunnuksen leveyden on oltava vähintään 30 mm. Minimikokorajoituksesta saa poiketa vain erikoistapauksissa.

Suoja-alue määritellään VAMK-osan mukaan niin, että se on aina puolet sen korkeudesta. Merkin ympärille on mahdollisuuksien mukaan jätettävä suoja-alue, jonka sisäpuolelle ei saa sijoittaa muita elementtejä.

Suoja alue

 

Logoa ei saa muokata – vältä ainakin nämä sudenkuopat

Logon muotoa, asettelua, osia, suoja-alueita tai väriä ei saa muuttaa. Logon tekstiä ei saa irroittaa VAMK-symbolista, kuin korkeakoulun markkinointi- ja viestintäpalveluiden toimesta. Logon suoja-alueelle tai logon päälle ei saa sijoittaa grafiikkaa tai kuvia. Logosta ei saa tehdä omia versioita. Logon tulee erottua taustasta. Logon alla oleva väripinta ei saa koskaan olla saman sävyinen kuin VAMK-tekstin väritys.

Vamk logoa ei saa muokata 12

Logon alatekstiä ei saa poistaa ilman VAMKin AD:n lupaa.

Vamk logoa ei saa muokata 9

Logon suhteita ei saa muuttaa.

Vamk logoa ei saa muokata 11

Logon värien järjestystä tai värejä ei saa muuttaa.

Vamk logoa ei saa muokata 10

Logon värejä ei saa muuttaa.
Ainoat yksiväriset sallitut versiot ovat musta tai valkoinen.

Vamk logoa ei saa muokata 2

Logoa ei saa muokata tai tehdä omia versioita.

Vamk logoa ei saa muokata 4

Logon suoja-alueelle ei saa sijoittaa grafiikkaa, tekstiä tai kuvia.

Vamk logoa ei saa muokata 3

Logon suoja-alueelle ei saa sijoittaa grafiikkaa, tekstiä tai kuvia.

Vamk logoa ei saa muokata 1

Logoa ei saa muokata ääriviivaksi.

Vamk logoa ei saa muokata 8Logon tulee erottua taustasta.

Vamk logoa ei saa muokata 7

Logon tulee erottua taustasta.
Käytä negatiiviversiota tai koko valkoista tummissa taustoissa.

Vamk logoa ei saa muokata 5

Logon tulee erottua taustasta.
Logoa ei saa asettaa sekavan taustan päälle

Vamk logoa ei saa muokata 6

Logon tulee erottua taustasta.
Käytä väri tai mustaa versiota vaaleissa taustoissa.

VAMKin värimaailma

Päävärimme ovat oranssi, pinkki, purppura ja sininen. Päävärimme näkyvät logossamme. Päävärien ohella meillä on käytössä kaksi lisäväriä vihreä ja keltainen.

VAMKin graafisessa ilmeessä on tärkeää käyttää värejä oikealla logiikalla sekä oikean fiiliksen saavuttamiseksi on tärkeää noudattaa seuraavia suuntaviivoja sekä tutustua malliesimerkkeihin huolella.

  • kaikkia värejä ei käytetä samaan aikaan
  • värien käytössä pyritään harmooniseen kokonaisuuteen, keveyteen ja sympaattiseen vaikutelmaan
  • suosi suurissa pinnoissa, kuten taustoissa vaaleampia valööriasteita
  • kullakin alalla on oma värinsä

Katso alla olevista taittoesimerkeistä suotavia värikokokaisuuksia, väriyhdistelmiä, väriharmoniaa sekä sommittelua

Päävärit:

Päävärit esiintyvät VAMKin logossa. Niitä voidaan käyttää eri valöörisinä versioina grafisessa suunnittelussa. Suotavaa olisi käyttää taustoissa vaaleita/pastellisia sävyjä, jotta yleisvaikutelma pysyy kevyenä ja kepeänä. Määriteltyjä värejä voi käyttää myös 75%, 50% ja 25%.

Vamk värit oranssi

Oranssi

PMS 166

CMYK 0|78|100|0

RGB 224|82|6

#E05206

Energinen oranssi on VAMKin pääväreistä eniten käytössä yleissävynä. Väri näkyy niin rakennuksessamme kuin erilaisissa materiaaleissa. Monesti se yhdistyy purppuran kanssa yleisimmin käytetyksi väriyhdistelmäksi. Oranssi värimme kuvastaa helposti lähestyttävyyttä, energiaamme ja eteenpäinsuuntaavaa otettamme.

Vamk värit pinkki

Pinkki

PMS Magenta

CMYK 0|100|0|0

RGB 209|0|116

#D10074

Sydämellinen pinkki on VAMKin sotealan pääväri. Väri näkyy niin tutkinnoissa, opiskelijatarinoissa tai muissa markkinointimateriaaleissa. Monesti se yhdistyy purppuran sekä oranssin kanssa. Sitä voi siis käyttää muissakin kuin sotealan materiaaleissa malliesimerkkien mukaan. Pinkki värimme kuvastaa aitoutta ja sympaattisuutta.

Vamk värit purppura

Purppura

PMS 2405

CMYK 38|100|0|0

RGB 164|0|132

#A40084

Rohkea purppura on VAMKin liiketalouden pääväri. Väri näkyy niin tutkinnoissa, opiskelijatarinoissa tai muissa markkinointimateriaaleissa. Sen voi yhdistää helposti meidän kaikkien värien kanssa. Sitä monesti käytetäänkin toisena yleisvärinämme. Purppura värimme kuvaa rohkeutta ja periksiantamattomuutta sekä tahtoa aitoon vuorovaikutukseen, kumppanuuteen.

Vamk värit sininen

Sininen

PMS Cyan

CMYK 100|0|0|0

RGB 0|159|218

#009FDA

Säntillinen sininen on VAMKin tekniikan pääväri. Väri näkyy niin tutkinnoissa, opiskelijatarinoissa tai muissa markkinointimateriaaleissa. Monesti se yhdistyy purppuran sekä pinkin kanssa. Sitä voi siis käyttää muissakin kuin tekniikan alan materiaaleissa malliesimerkkien mukaan. Sininen värimme kuvastaa selkeyttä ja avoimuutta sekä merellistä ympäristöämme.

Värit ja saavutettavuus

Päävärejä sattaa joutua muuttamaan saavutettavuuden takia, joilloin seuraavat esimerkit ja värisävyt toimivat suuntaa-antavina värikoodeina. Värien saavutettavuus pitää erikseen tarkistaa aina tapauskohtaisesti, sekä hyväksyttää VAMKin markkinointi ja viestintäpalveluilta viestinta@vamk.fi.

Vamk värit saavutettava oranssi

Saavutettava oranssi

#9b2203

Vamk värit saavutettava pinkki

Saavutettava pinkki

#9d0457

Vamk värit saavutettava purppura

Saavutettava purppura

#7c0c63

Vamk värit saavutettava sin

Saavutettava sininen

#4574b9

Lisävärit

Vamk värit vihreä

Vihreä

PMS –

CMYK 80|10|60|0

RGB 149|198|64

#95C640

Vastuullinen vihreä on VAMKin tutkimus ja kehitys- ja innovaatiotoiminnan pääväri. Väri näkyy projekteissa, hankkeissa tai muissa tki-toimintaan liittyvissä markkinointimateriaaleissa. Väri yhdistyy tutkimusalustojen logoissa pääväriemme pinkin, purppuran ja sinisen kanssa. Sitä ei käytetä oranssin kanssa. Sitä ei saa käyttää muissa kuin TKI-toimintaan liittyvässä viestinnässä. Vihreä värimme kuvastaa kehitystyötämme paremman ja puhtaamman tulevaisuuden eteen kestävine ratkaisuineen.

Vamk värit keltainen

Keltainen

PMS 122

CMYK 0|11|80|0

RGB 252|212|80

#FCD450

Kirkas keltainen on VAMKin tehosteväri. Väri näkyy pieninä piritävinä pisteinä, palkkeina ja teksteinä graafisissa materiaaleissa. Sen voi yhdistää kaikkien värien kanssa, mutta sitä ei saa käyttää suurina pintoina ikinä. Se myöskin on aina samansävyinen, siitä ei käytetä värivalöörejä. Keltainen värimme kuvastaa oivaltavuutta.

Vamk värit saavutettava vihreä

Saavutettava vihreä

#6f9c1e

Typografia

Ensisijaisesti kaikissa materiaalissa käytetään Lato-fonttia. Joissakin poikkeustilanteissa, Lato-fontin voi korvata Arial-fontilla. Lisäksi markkinointimateriaaleissa on käytössä on tehoste- ja otsikkofonttina Gilbert-fontti.

Fontti lato

Fontti arial

Fontti gilbert 2

Kuvallinen viestintä

Markkinointi- ja brändikuvat

Kuvilla luodaan laatumielikuvaa ja asiakaslähtöistä otetta. Kuvat erottuvat markkinointivirrassa sekä luovat positiivista ja laadukasta mielikuvaa tutkintokoulutuksistamme. Pääosassa opiskelija(t), taustakuvitus kuvapankkikuvaa. Värikoodattu aloittain. Konsepti toistuu samankaltaisena, jotta jokainen erillinen kuva tukisi brändimielikuvan vahvistamista, mutta loisi kuvaa monipuolisesta tarjonnasta.

Käyttö: Käytetään tutkintojen markkinoinnissa.

Kuvaesimerkit.brändikuvat

Fiiliskuvat

Aitoja VAMKilaisia ja yhteistyökumppaneita. Kuvissa aina ihmisiä ja vuorovaikutusta. Useasti myös Vaasa ja Vaasanseutu esiintyy myös yhtenä ”henkilönä” näissä kuvissa. Kuvilla pyritään tuomaan positiivista meininkiä ja tekemistä sekä yhteisöllistä fiilistä. Tunteet saavat näkyä. Kuvilla luodaan mielikuvaa helpostilähestyttävästä, sympaattisesta ja asiantuntevasta korkeakoulusta.

Käyttö: markkinoinnissa, verkkosivuilla ja etenkin sosiaalisessa mediassa.

Kuvaesimerkit fiiliskuvat

Graafinen tyyli

VAMKin graafinen tyyli pohjautuu logon muotokieleen. Se koostuu pehmeistä pyöreistä muodoista, jota ryhdittää diagonaalilinjat. Kuvituskuvia käytämme lähinnä sisäisissä materiaaleissa.

Kuvituskuvat ja ikonitKuvaesimerkit kuvitus

Grafiikat ja kaaviot

Kuvaesimerkit kuviot

 

Esimerkkejä graafisien elementtien käytöstä

Virallisimmissa ja perusmateriaaleissa, kuten power point-pohja, kyltit, ID-kortit, on käytössä särmikkäämpi muotokieli, joissa diagonaalilinjat rytmittävät sommittelua sekä perusvärimme vahvoina väripintoina. Isoja väripintoja voi keventää vamk-tekstuurilla. Markkinointimateriaaleissa suositaan enemmän pyöreitä linjoja ja pastellisävyjä. Täysväripalkit tuovat niihinkin särmää.

Kuvaesimerkit3a

 

Esimerkkejä some-bannereista

Kuvaesimerkkejä brändin mukaisesta visuaalisesta suunnittelusta ja sommittelusta sosiaalisessa mediassa.

Ota opiskeluajasta kaikki irti – esimerkki pidemmästä opiskelijoille suunnatusta kampanjavideosta

Opiskelu haastaa ihmistä kasvamaan, mutta meillä sitä ei tarvitse tehdä yksin. Uudet ystävät, palkitut opettajat ja sujuva polku työelämään. Hyppää tuntemattomaan ja lähde elämäsi seikkailuun VAMKiin.

TKI-toiminnan esittely (2021) –esimerkki sidosryhmille suunnatusta videosta

Näe, miten VAMK auttaa rakentamaan entistä fiksumpaa yhteiskuntaa.

VAMKin uusia tutkimus-, kehitys- ja innovaatioalustoja luotsaavat Ossi Koskinen (Smart Industry), Kenneth Norrgård (Smart City) ja Riku Niemistö (Smart Well-Being).

Opiskelijat kertovat –esimerkki VAMKin tyylisestä testimoniaalivideosta

Do you want to learn how to navigate the flows of international trade with confidence? Together with the international students, the degree programme in International Business is the perfect way for you to gain higher education, excellent English skills and cultural experience.

Ota yhteyttä

Satu Aaltonen

Asiantuntija, viestintä ja markkinointi

Korkeakoulupalvelut | Markkinointi- ja viestintäpalvelut

satu.aaltonen@vamk.fi | +358 207 663 640