Ajankohtaista

Ajopelit atomeiksi – konetekniikan ykkösten talven uurastus päätökseen

Julkaistu 2019-04-29 08:51:38 EEST.

VAMK:n konetekniikan ensimmäisen vuoden opiskelijat harjoittelevat mm. tiimi- ja projektityöskentelytaitoja koko talven kestävän projektin parissa. Syksyn aikana puretaan mönkijät ja skootterit, keväällä taas kootaan ne takaisin ajokuntoon. Tämän vuoden projektit huipentuivat vapun alla kun tiistaina 24.4 tiimit ensin esittelivät projektinsa auditoriossa ja lopuksi järjestettiin leikkimielinen ajokilpailu.

IMG_9944_.jpg

IMG_9912_.jpg

IMG_9903_.jpg

IMG_9932_.jpg

IMG_9947_.jpg

Projektiesitysten perusteella tänäkin vuonna oppilaat olivat kantapään kautta huomanneet ennen kaikkea dokumentaation ja kommunikaation tärkeyden isojen kokonaisuuksien hallinnassa.

Hauskuus edellä

Koska erityyppisille ajoneuvoille on vaikea luoda tasavertaista kilpailuasetelmaa, mönkijät ja skootterit kilpailivat tänäkin vuonna omissa sarjoissaan. Skootteritiimien paremmuus ratkaistiin hitausajossa, jossa tarkoituksena oli ajaa kahdeksikon muotoinen rata läpi mahdollisimman hitaasti keila- ja jalkakosketuksia välttäen ja jarruun koskematta. Mönkijätiimit puolestaan kisasivat nopeudesta, mutta lisähaasteena rata piti ajaa läpi peruuttaen.

Mönkijöiden takaperinajo oli varsin tasaväkistä ja lopulta voittajaksi selvisi vauhdikkaiden vaiheiden jälkeen Tiimi 4: Mikko Alakoski, Iikka Penjala, Markku Penninkangas, Robert Sabel ja Matias Wainio. Heidät palkittiin reippaasta ja vauhdikkaasta suorituksesta miehekkäillä glitter-stetsoneilla.

Skoottereiden hitausajon taas selvitti voittajana selkeällä erolla Tiimi 1: Niko Hernesniemi, Farid Latipov, Jere Lumme, Gabriel Ojala, Jari Tammisto ja Mikael Walsh. Vaikka hitausajo vaatii äärimmäistä kehon ja hermojen hallintaa saattaa hitauskilpailun voitto olla kuitenkin sen verran kyseenalainen kunnia, että palkinnoiksi he saivat peruukit mahdollisesti tarpeelliseksi kokemaansa naamioitumista varten. Tiimi 2 kärsi kilpailussa liiankin nopeaksi säädetystä skootterista, minkä seurauksena hitaasti ajo osoittautui kovin turhauttavaksi puuhaksi.

Tiimit äänestivät keskuudestaan myös muita tiimejä eniten auttaneen ryhmän. Palkinnot, eli aina muodikkaat karvanopat, kuittasi mönkkärikisassa niukasti kakkoseksi jäänyt Tiimi 3: Timi Hartikainen, Aki Karhu, Kasperi Koskela, Juha Rinta, Tomi Vuorinen, Oskari Välimäki ja Eemeli Yli-Leppälä.

Vaikka kyseessä oli joukkuekilpailu, käytiin kovaa kilpailua myös henkilökohtaisella tasolla. Mönkkäreiden nopeuskilpailussa kuittasi Markku Penninkangas itselleen nopeimman kuljettajan tittelin ennen Eemeli Yli-Leppälää niukalla 0,2s marginaalilla. Hitausajossa taas ylivoimaisesti parhaiten tasapainoili Mikael Walsh, joka jätti toiseksi parhaan lähes 15s päähän. Palkintoja annettiin myös ahkerimmalle kuskille, eli Matias Wainiolle sekä kisan näyttävimmästä suorituksesta vastanneille Elis Hägglundille ja Santeri Kujanpäälle, joiden hitausajo kaksi päällä tosin ei tuloksellisesti kovin onnistunut yritys ollut. Kunniamaininnan edellisessä kategoriassa saa lisäksi Robert Sabel, joka vauhdikkaasti esitteli yleisölle mönkijän pohjarakenteita.

Palkintojenjaon jälkeen oli aika palauttaa menopelit takaisin labraan ensi vuoden ykkösiä odottamaan ja siirtyä viettämään ansaittua kesälomaa.


Teksti: Osku Hirvonen
Kuvat: Anssi Turunen