Ajankohtaista

Hola Espanjasta! - Sosionomiopiskelijoiden matkakertomus

Julkaistu 2013-06-05 10:54:00 EEST.

Aloitimme matkan aurinkoisena lauantaiaamuna Vaasasta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää päämääränämme Espanjan Antequera ja Aurinkorannikko. Matkaan lähti kaksi Vaasan ammattikorkeakoulun VAMKin opettajaa ja kuusi sosionomiopiskelijaa. Lisäksi saimme matkaseuraksemme 15 intoa puhkuvaa kyrönmaalaista yhdeksäsluokkalaista nuorta. Bussimatka Vaasasta Helsinkiin sujui joutuisasti yhteisiä pelisääntöjä luoden sekä toisiimme tutustuen.

Matka oli osa VAMKin Kyrönmaa action! -hanketta, jossa sosionomiopiskelijat työskentelevät nuorten parissa eri opintojaksojen puitteissa.

Lento sujui kuin siivillä ja pian olimmekin jo Malagan lentokentällä valmiina kohtaamaan uusia mielenkiintoisia haasteita. Suomalainen majapaikanpitäjä oli meitä vastassa, joten suunnistimme bussilla kohti Antequeran maatilaa, jossa yövyimme koko viikon. Astuttuamme bussista ulos, pimeys sekä maatilan erikoiset tuoksut saivat supisuomalaisen joukon hämmästyksen partaalle. Majapaikkamme erosi totutuista suomalaista oloista sekä turistipaikoista. Pääsimme suoraan espanjalaisen kulttuurin ytimeen!

Sunnuntaiaamuna heräsimme kukonlaulun aikaan aurinkoiseen ja lämpimään hellepäivään. Luvassa oli tutustuminen espanjalaisen seurakunnan tilaisuuteen sekä Torcalin vuoristojen ihmeelliseen maailmaan. Osa porukasta innostui myös kokeilemaan vuorikiipeilyä, josta jäi monelle ikimuistoinen kokemus.

Torcalin näyttävät kivimuodostelmat ja mahtavat maisemat ihastuttivat.

Maanantaina bussin nokka osoitti kohti Benalmadenaa. Vuokrasimme yksityisen katamaraanin muutamaksi tunniksi ja näin pääsimme näkemään Benalmadenan satamakaupunkia ja rannikkoa mereltä käsin. Veneretkellä oli mahdollisuus uida kylmässä ja suolaisessa merivedessä. Loppupäivän vietimme kukkaron nyörit avoimena Malagan ostoskeskuksissa.

Tiistaiaamu valkeni taas tutuilla kukon kiekaisuilla, ja ohjelmassa oli Antequeran paikallinen koulu. Koulussa näimme espanjalaista arkea ja kulttuuria parhaimmillaan, ja monet nuoret ehtivätkin ystävystyä espanjalaisiin nuoriin. Kouluvierailun jälkeen saimme tutustua maatilan toimintaan ja kerroimme myös Suomesta heille.

Antequeran koulussa matkalaiset otettiin vastaan lämpimästi, ja koulu esiteltiin riehakkaaseen espanjalaiseen tyyliin!

Keskiviikkona matkamme jatkui suomalaisille hyvinkin tuttuun kohteeseen, Fuengirolaan. Fuengirolassa menimme tutustumaan Aurinkorannikon ainoaan suomalaiseen kouluun, johon lukeutuu peruskoulu ja lukio. Oli ihmeellistä kohdata suomalainen kouluyhteisö keskellä helteistä Espanjaa. Alue, jossa koulu sijaitsee, oli muutenkin hyvin suomalaistunut asuinalue. Iltapäivällä jakaannuimme eri aktiviteettien pariin. Osa porukasta suuntasi eläinpuistoon ja osa vesipuistoon. Lopuksi kokoonnuimme kaikki ostoskeskukseen tyhjentämään kukkaroa.

Torstaina vuorossa oli tutustuminen suosittuun opiskelijakaupunkiin Granadaan, jossa sijaitsee kuuluisa Alhambran linna, tiedepuisto ja lukuisat ostosmahdollisuudet. Päivä kului vauhdikkaasti eri nähtävyyksiin tutustuen.

Toiseksi viimeinen päivä aloitettiin rauhallisesti uima-altaalla loikoillen, aurinkoa palvoen ja viettäen omaa aikaa. Päivällä lähdimme taas Benalmadenaan, jossa oli mahdollisuus valita Selwon eläintarha tai Tivoli Worldin hurjat laitteet. Tivolissa sai kokea hurjaakin hurjemman kauhutalon sekä mahan sekaisin laittavia laitteita, kirjaimellisesti. Selwossa pystyi näkemään lukuisia eläimiä pingviineistä delfiineihin. Illalla kokoonnuimme yhdessä maukkaaseen wok-ravintolaan nauttimaan herkullisista ja monipuolisista ruoista. Päivä oli kokonaisuudessaan hyvin pitkä ja lähtö koti-Suomeen alkoi jo painaa mieltä. Benalmadenasta lähti onnellinen, mutta väsynyt porukka kohti maatilaa.

Lauantai, eli viimeinen aamu Espanjan auringon alla, alkoi rauhallisesti aamupalaa nauttien. Vuorossa oli rauhallinen päivä pakkaamisen ja oman ajan merkeissä. Oli myös aika hyvästellä maatilalla tutuksi tulleet ihmiset ja palata Suomeen omien arkirutiinien ääreen.

Kuten huomata saattaa, matka oli hyvin vauhdikas ja rikastuttava. Ensimmäistä kertaa matkaaville, joita oli matkassa monia, reissu oli varmasti todella opettavainen ja hauska.  Matkalta jäi käteen myös kourallinen uusia ystäviä ja hyvää mieltä!

Teksti: VAMKin sosionomiopiskelijat Tea Mäki-Maunus ja Riikka Ylipulli

---

Matka oli osa VAMKin Kyrönmaa action! -hanketta, jonka tavoitteena on aktivoida ja osallistaa Kyrönmaan alueen nuoria sekä täydentää alueen nuorille suunnattua toimintaa.