Ajankohtaista

Käyttäjäystävälliset verkkosovellukset toivat voiton korkeakoulujen liikeideakilpailussa

Julkaistu 2013-03-22 11:33:07 EET.

Yrityshautomo BusinessFactory IdeaLab järjesti tänä vuonna jo viidettä kertaa BusinessChance -liikeideakilpailun, jossa vaasalaisilla opiskelijoilla oli erinomaiset mahdollisuudet testata liikeideansa markkinapotentiaalia. Kilpailussa etsittiin parhaita tuote- ja palveluideoita.

Molemmat kilpailukategoriat voitti Mikael Boström Vaasan yliopistosta. Tuotekategorian voiton hän vei idealla mobiilipohjaisesta yhteydenpitovälineestä liikuntarajoitteiselle ihmiselle. Palvelukategoriassa Boström sai ykköspalkinnon ideoimallaan websivustolla, jossa varastettu tavara voidaan tunnistaa spesifioidun tunnistenumeron avulla. Boström nappasi myös kolmannen sijan palvelukategoriassa sivustolla, jonka kautta voidaan etsiä ja arvioida palveluntoimittajia.

Tuotekategorian toisen sijan veivät Vaasan yliopiston Lasse Leinonen ja Teemu Lönnmark ideallaan 2bundle asiakaspalautealustasta. Vastaavasti toinen sija palvelukategoriassa meni Vaasan yliopiston Outi Lundahlille, joka ideoi kestävän kehityksen verkkomedian. Tuotekategorian kolmas sija meni Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille Trang Le Huyenille ja Thuy Linh Vu:lle, jotka olivat kehitelleet vietnamilaisesta teestä uudentyyppisen juomanautinnon.

Kilpailu on Vaasan korkeakoulukonsortion yhteinen, ja tänä vuonna kohderyhmänä olivat Vaasan ammattikorkeakoulun, Vaasan yliopiston, Hankenin ja Novian opiskelijat. Mukaan ilmoittautui 21 tiimiä.

Arviointiryhmä koostui liike-elämän ja sen tukiorganisaatioiden sekä paikallisten yrityskummien edustajista. Palkitsemiskriteereinä käytettiin muun maussa markkinatarvetta, kasvupotentiaalia ja uutuusarvoa. Kilpailun palkintorahasponsoreina toimivat Keksintösäätiö ja Vaasanseudun Kehitys Oy (VASEK).

 

BusinessChance22032013_WEB.jpg

Kuvassa vasemmalta: Timo Malin, Mikael Boström (Vaasan yliopisto), Lasse Leinonen (Vaasan yliopisto) ja Trang Le Huyen ja Thuy Linh Vu (Vaasan ammattikorkeakoulu).