Ajankohtaista

Laihialaishuumorilla höystettyä maaseutumatkailua

Hyvä ruoka, kivannäköinen, palveluhenkisyys, perinteikäs, vanhanaikainen ja maatila olivat sanoja, joilla imagotutkimukseen osallistuneet vaasalaiset kuvailivat mielikuvaansa Ruutin kartanosta. Ruutin kartanolle tehtiin imago- ja tunnettuustutkimus Vaasan ammattikorkeakoulussa toimivan Yritysklinikan kautta. Opiskelijat Katja Kauramäki, Sanna Uusitalo ja Pirjo Taipalus päättivät tehdä matkailuopintoihinsa kuuluvan projektin Ruutin kartanolle. Yritysklinikan projekteissa opiskelijat pääsevät "kentälle" tutustumaan yrityksiin ja toteuttavat sen jälkeen kehittämisprojektin yrityksen tarpeeseen.

Ruutin kartano on Laihialla sijaitseva matkailumaatila. Rempseä isäntäpariskunta tarjoaa vierailleen maatilamajoitusta, kokouspalveluja ja juhlapalveluja. Opiskelijat tutustuivat Ruutin kartanon toimintaan ja "laihialaiseen elämänmenoon" projektin alkaessa syyskuussa 2007. Emäntä Raija Ristiluoma esitteli tunnelmallisia kokoustiloja takkoineen sekä uuden tilavan saunan, joka palvelee hyvin suurempia ryhmiä ja kokousvieraita. Ulkoapäin pihapiiriä katsellessa ei uskokaan, kuinka paljon majoituskapasiteettia eli "vieraskamareita" tilalta löytyy etenkin kesäaikaan. Ja emännän kertoman mukaan pitopöydän kanssa ei nuukailla, vaikka joskus tarjotaankin "laihialaainen kesäkeitto keventäjille; haliaa vettä kukkaaselta farilta..."

talo+ja+kukat%282%29.jpg
Ruutin kartano.

Kartanoon tutustumisen jälkeen opiskelijat palasivat ammattikorkeakoululle ja aloittivat projektin tekemisen. Työtä ohjasi matkailun lehtori Peter Smeds. Kolmessa ja puolessa kuukaudessa projekti saatiin valmiiksi ja esittämiskuntoon.

Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka hyvin Ruutin kartano tunnetaan Vaasassa.  Tutkimustulokset osoittivat kartanon isäntäväelle, että kartanon konsepti toimii, mutta markkinointia pitää tehostaa. Ruutin kartanon vieraina olleet pitivät kartanoa lämminhenkisenä, erilaisena ja leppoisana paikkana, jossa voi esimerkiksi pitää kokousta rauhassa. Ruokaa kehuttiin, että "se on oikein viimeisen päälle." Vieraiden mielestä laihialaishuumorin käyttö sopii hyvin yritykseen. Ruutin kartanon tunnettuutta ja näkyvyyttä tutkittaessa selvisi, että 64 % tutkimukseen vastanneista vaasalaisista ei tiennyt Ruutin kartanoa. Opiskelijoiden esittäessä tutkimustuloksia Raija Ristiluoma totesi, että on tullut aika laittaa markkinointistrategiat kuntoon tunnettuuden edistämiseksi.

raija%282%29.jpg
Projektissa restonomiopiskelijat saivat soveltaa ammattikorkeakoulussa oppimaansa käytännössä ja Ruutin kartano sai tietoa imagostaan ja näkyvyydestään. Tutkimustulokset esitettiin joulua edeltävällä viikolla, kuvassa kartanon huumorintajuinen emäntä Raija Ristiluoma.
                                            
Teksti: Annika Torniainen

Lisätietoja:
annika.torniainen@puv.fi
peter.smeds@puv.fi
www.yritysklinikka.com
www.ruutinkartano.com