Alkuperäinen suunnitelmamme oli lähteä matkaan jo toukokuun alussa, mutta tiettyjen muuttujien vuoksi intensiivikurssimme ajoittui lopulta marras-joulukuun vaihteeseen. Mahdollinen helleloma muuttuikin pahimmillaan miltei kolmeenkymmeneen pakkasasteeseen.
23.11.2019 matkamme Tomskiin alkoi VAMK:n neljännen vuosikurssin projektisuuntauksen koneinsinööriopiskelijoiden ja opettajien voimin koulun edestä bussikuljetuksella Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossa heti kärkeen saimme kuulla, että lento Suomesta Moskovaan oli jo lähdössä kaksi tuntia myöhässä, mikä teki heti kättelyssä matkaamme pienen jännitysmomentin. Lennot sujuivat kuitenkin ihan mukavasti ja Tomskissa meitä odottikin raikas talvisää (-25°C pakkasta).
Kuva 1: Moskovan lento (yhtiö Norra) heti lähdössä 2h myöhässä
Kuva 2: Tomskin keskustaa iltahämärässä
Saimme Tomskissa heti saavuttuamme ”oppitunnin” paikallisista säännöistä, kun meidät vietiin kaupungin terveyskeskukseen täitarkastukseen ja keuhkokuviin mahdollisen tuberkuloosin ym. takia (paikallisiin opiskelija-asuntoloihin ei pääse yöpymään ennen perusteellisia tarkastuksia). Kaikki meni kuitenkin hienosti ja saimme lupalaput asuntolaan.
Tämän jälkeen lähdimme hieman unisina lentokoneessa vietetyn yön jälkeen kaupunkikierrokselle, jonka aikana katselimme nähtävyyksiä muutaman tunnin ajan varpaat jäässä ja hengitys höyryten oppaan kertoessa Tomskin historiasta. Raikkaassa ulkoilmassa ei enää nukuttanutkaan kovasti.
Kuva 3: Sunnuntain kaupunkikierroksella taisi olla matkan kylmin päivä
Kuva 4: Alkuviikosta pakkanen paukkui, mutta loppuviikko oli hyvin lämmin
Alkuihmettelyn jälkeen maanantaina alkoi matkamme päätarkoitus eli intensiivikurssi ” Smart city transport- innovating sustainable solutions using big data” TPU:n auditoriossa. Päivät olivat viikon mittaan pitkiä, keskimäärin klo 08:00-18:00. Koululla tarjoiltiin joka aamu aamiainen sekä päivällä lounas. Saimme samalla hyvän kuvan millaisia ovat paikalliset ruokailutottumukset, jotka olivat mielestämme oikein sopivia.
Kuva 5: Iltapalana paikallinen kala
Kuva 6: Kukaan ei matkalla jäänyt varmaankaan nälkäiseksi
Oppitunneilla käytiin läpi asioita, joita meidän tuli opiskella viikon aikana tehtävään projektityöhön, jonka aiheena oli innovoida älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja Tomskin liikenteen ruuhkiin hyödyntämällä mm. big dataa ja kiertotalousnäkökulmaa. Oppitunneilla käytiin läpi mitä on Big Data, sekä miten dataa kerätään ja hallitaan. Saimme uutta tietoa datan hallinnasta ja koneoppimisesta sekä siitä, miten sitä voidaan hyödyntää kehitettäessä asioita. Oppitunneilla käytiin lävitse myös kiertotalouden ja innovaatioiden näkökulmaa yhteiskuntaan, projektien riskienhallintaa sekä kulttuurierojen vaikutuksia tiimityöhön. Selvisi myös, että liikenneinsinöörit ovat tärkeässä roolissa tulevaisuuden Venäjällä yhteiskunnan kehittämisessä.
Kuva 7: Yksi kurssin pääopettajista oli TPU:n Maksim Gubin, Big Data ekspertti
Kuva 8: Liikenteen suunnitteluun meitä perehdytti INRTU:n opettaja Alexey Levashev
Kuva 9: VAMK:n Asseri Laitinen johdatteli opiskelijat kiertotalouden maailmaan
Projektityön suoritimme 4-5 hengen ryhmissä, jotka koostuivat VAMK:n, TPU:n ja INRTU:n eri linjojen insinööriopiskelijoista. Osallistuvat oppilaitokset olivat Vaasasta, Tomskista ja Irkutskista. Projektityöhön tarvitsimme dataa paikallisliikenteestä ja datan kerääminen tapahtui seuraavasti: hyppäsimme paikallisen bussin kyytiin ja laitoimme puhelimiemme GPS-paikantimet päälle, jonka jälkeen kuljimme bussireitin päästä päähän paikantimen kerätessä dataa.
Kuva 10 : Tällaiset pienehköt bussit täyttivät kadut henkilöautojen kanssa
Projektityö opetti kulttuurien välisestä työskentelystä paljon, ja saimmekin reilusti arvokasta kokemusta tulevaisuuden varalle. Kaikki neljä tiimiä saivat työnsä valmiiksi ajallaan, ja kaikki kokivat kurssin olleen mielenkiintoisen ja uutta opettavan.
Kuva 11: Välillä kuunneltiin luentoja
Luentojen, harjoitusten ja tiimityön lisäksi päivät koostuivat kaupunkiin ja paikalliseen kulttuuriin tutustuessa. Paikalliset opiskelijat olivat korvaamaton apu, sillä he jaksoivat väsymättömästi esitellä meille kaupunkia. Päivien kuluessa ehdittiinkin kattavasti tutustua Tomskin nähtävyyksiin, mytologian museosta aina paikalliseen yritykseen nimeltä Tomsk Electronic Company, joka nimestä huolimatta oli laaja-alainen konepajayritys. Näimme kattavan otoksen yrityksen tuotteista ja tuotantolinjoista ja lopuksi meille järjestettiin demokin erään heidän uusimman metallurgisen laitteiston toiminnasta päämetallurgi V. Kuzmichenkon ja projektijohtaja I.Khlystin toimesta.
Kuva 12: Pääsimme katsomaan mm. metallin karkaisulaitteen toimintaa in action
Kuva 13: Oli mielenkiintoista tutustua TEC:n toimintaan ja tuotantoon
Kuva 14 : Illanvietossa ryhmällemme oli hankittu jopa oma turvamies, tässä vasemmalla
Kuva 15: Mytologian museossa perehdyttiin perinteiseen maatuskan maalaukseen
Kuva 16 : Ryhmämme taiteelliset tuotokset eivät olleet ihan tätä tasoa kuitenkaan
Kuva 17 : Tiimi Horse innovoimassa kiertotalousnäkökulmaa liikenteeseen
Kuva 18: Voittajatiimi Enginelab hioo viimeisiä yksityiskohtia ennen esitystä
Kuva 19 : Moderaattori Anastasia pohtii tiimiläistensä ehdotuksia
Kuva 20 : Tiimi Cäthat keskittyy esitykseensä
Viimeisenä päivänä tehtiin loppusilaukset esityksiin ja harjoiteltiin ennen finaalia. Finaalissa esitettiin oman projektin tulokset. Tämän jälkeen seurasi tuomariston esittämät ankarat/väkevät kysymykset projektikohtaisesti. Lopuksi tuomaristo kokoontui ja valitsi voittajatiimin. Kilpailun voitti tiimi Enginelab: Valtteri, Juuso, Liza, Semen ja Sheik moderaattorinsa Levin johdolla.
Lopuksi me opiskelijat haluamme kiittää kurssin kaikkia luennoitsijoita sekä eri tahojen organisaattoreita eli Maksim Gubinia, Alexey Levasheviä, Varvara Pankoa, Valentin Nikolaenkoa, Asseri Laitista, Lotta Saarikoskea, Svetlana Rybushkinaa, Olga Deevaa ja erityisesti Veronica Sokolovaa, joka oli tässä intensiivikurssissa päävastuullinen TPU:n pään organisaattori. Hän oli organisoinut kaikki asiat Tomskissa todella hienosti, mikään asia ei ns. klikannut. Kiitämme myös tiimien opiskelijamoderaattoreita sekä vapaaehtoistoimijoita, jotka auttoivat meitä viikon varrella paljon. Onnistuneen kurssin jälkeen kaikkien osallistujien olikin hyvä peukuttaa tätä ainutkertaista kokemusta ja todeta viimeisen kuvan sanoin - käännettynä englanniksi : I love Tomsk.
Kuva 21: Kurssin päävastuulliset järjestäjät Veronica Sokolova ja Lotta Saarikoski
Kuva 22: TPU:n ja INRTU:n henkilökuntatiimit melkein täysilukuisena lopputilaisuudessa
Suuret kiitokset myös OPH:lle ja Suomen opetusministeriölle First-avustuksen myöntämisestä VAMK:lle ja täten matkamme mahdollistamisesta ylipäätään. Kiitos myös VAMK:n stipendirahastolle ja Pohjanmaan kauppakamarille matkan tukemisesta.
Kuva 23: Iloiset ilmeet kertovat onnistuneesta kurssista
Kuva 24: Ryhmämme käsitykset Siperiasta muuttuivat paljon – ja positiiviseen suuntaan
Teksti : Konetekniikan opiskelijaryhmä Arttu, Mika, Miika *2, Roni , Juuso, Valtteri , Ekku sekä koulutuspäällikkö Lotta Saarikoski
Kuvat : Miika Mörsky et co., Lotta Saarikoski, TPU:n valokuvaaja ja Veronica Sokolova