MYRSKY-hanke raottaa superjahtimarkkinoiden ovea alueen yrittäjille

Myrsky -hanke raottaa superjahtimarkkinoiden ovea alueen yrittäjille

Yhteensä kahdeksan länsisuomalaista ammattikorkeakoulua on ollut mukana vuoden lopussa päättyvässä Myrsky-hankkeessa. Ilmaisen koulutusohjelman loppuhuipennuksena tarjotaan Vaasassa 5.12. ja Turussa 7.12. järjestettävät tilaisuudet, joissa esitellään suomalaisille tuntematon superjahtiala. Se tarjoaa tasapuolisesti mahdollisuuksia niin suurille kuin pienillekin yrityksille.

Superjahtialan markkinamahdollisuuksiin keskittyvät tapahtumat kokoavat paikalle alaa perusteellisesti tuntevia asiantuntijoita, alalla jo toimivia yrityksiä sekä asiantuntijaorganisaatioiden ja Myrsky-hankkeen taustalla olevien oppilaitosten puheenvuoroja.

Myrsky -hankkeen koulutus sisältää kuusi eri yleistä kansainvälistymiskoulutusta etäkoulutuksena. Koulutushankkeen viralliset järjestäjät ovat Vaasan Ammattikorkeakoulu Vamk, Yrkeshögskolan Novia sekä Satakunnan Ammattikorkeakoulu Samk. Team Finlandiin kuuluva Viexpo on toiminut markkinointikanavana Pohjanmaalla.

Järjestäjät korostavat, että etäisestä mielikuvasta huolimatta pienetkin yritykset voivat tarjota alalle sopivia tuotteita. Tapahtumassa alasta ja sen mahdollisuuksista kertoo superjahtialalalla 20 vuotta työskennellyt salolainen Titta Uoti-Väisänen. Hänen Tuvyc- yrityksensä on jo yli 10 vuoden ajan avannut ovia tälle hyvin yksityiselle markkinalle, jossa pitkien ja luottamuksellisten suhteiden merkitys on keskeistä.

-Alalla on valtavasti kiinnostusta kaikkeen ainutlaatuiseen ja erikoiseen, sanoo

Uoti-Väisänen. – Esimerkiksi elintarvikkeiden osalta tuotettasi voi olla maistelemassa maailman suurimpien hotelliketjujen päättäjiä. Uoti-Väisäsen mukaan suomalaisilla yrityksillä on erinomaista tarjottavaa useilta eri aloilta laivanrakennuksesta ylellisyystuotteisiin. Superjahtien suunnittelu ja valmistus on isoa teollisuutta ja yhden jahdin valmistuksessa työllistetään parhaimmillaan yli tuhat ihmistä usean vuoden ajan. – Niihin etsitään jatkuvasti uusinta teknologiaa ja ne ovatkin hieno innovaatioiden testausmarkkina, oli kyse sitten elintarvikkeista tai uusimmasta vihreää siirtymää edistävästä teknologiasta, korostaa Uoti-Väisäne

Hänen mukaansa esimerkiksi ruokien ja juomien osalta alalla on jopa kahdet markkinat, sillä omistajien ja vieraiden lisäksi henkilöstöä voi suurella jahdilla olla yli 100 henkilöä, joiden hyvinvoinnista vastaa eri henkilö erillisine budjetteineen. Superjahtiallalla vaaditaan palvelualan korkeinta osaamista. – Ne ovat oma maailmansa, jonne tarvitaan kaikkea parasta laatua designista tekstiileihin.

Muutamilla suomalaisilla yrityksillä on jo kokemusta alasta ja sen haasteellisuudesta. Esimerkki nopeasta menestyjästä on esimerkiksi Petri Sirénin omistama PetriS Chocolate-brändi.

-Michelin-gaalaan suunnittelemani suklaat veivät perinteiset käsintehdyt praliinit aivan uudelle tasolle. Näistä suklaista jalostettiin maailman suurimpiin yksityisjahteihin kuuluvaan alukseen omat nimikkosuklaat joille suunniteltiin asiakkaan myös toiveiden mukaan poikkeuksellisen näyttävät rasiat, Siŕen kertoo.

Uoti-Väisänen on juuri lanseerannut maailman ensimmäisen verkkopohjaisen Superyacht Cluster -nimisen valmennusohjelman alalle vakavissaan pyrkiville organisaatioille itseopiskeluun. Ohjelmassa paneudutaan yritysten prosesseihin nimenomaan superjahtiamarkkinoiden vaatimuksien näkökulmasta ja valmennetaan yritysten johtoa ja avainhenkilöitä toimimaan kerralla oikein tällä äärimmäisen suljetulla markkinalla.

– Polkumme ei olisi ollut niin kivinen, jos valmennusta olisi ollut saatavilla tälle erikoiselle alalle, sanoo raisiolaisen Europlan Engineering Oy:n myyntijohtaja Janne Salminen.

Myrsky – hankkeen projektipäälliköt, Tanja Davidov Vamkista ja Kenneth Nordell Noviavasta toivovat, että fyysiseen tapahtumaan osallistujat olisivat osallistuneet ainakin yhteen verkkokoulutustilaisuuteen ennen tilaisuutta.

Myrsky-hanke rahoitetaan REACT-EU -määrärahoista osana Euroopan Unionin covid-19-pandemian johdosta toteutettavia toimia. Mukana on kaikkiaan kahdeksan ammattikorkeakoulua LänsiSuoomesta.

Lisätietoja hankkeesta ja tapahtumasta

Tanja Davidov