Työnantajamielikuva sosiaalisessa mediassa – ABB:n viestintäpäällikkö Kaisu Sirén vieraili markkinointiviestinnän opintojaksolla

Työnantajamielikuva sosiaalisessa mediassa – ABB:n viestintäpäällikkö Kaisu Sirén vieraili markkinointiviestinnän opintojaksolla

Mikä on työnantajamielikuva ja miten siitä voidaan viestiä sosiaalisessa mediassa? Millaiset teemat ovat tällä hetkellä kiinnostavia? Mitä taitoja globaalin yrityksen markkinoinnin ja viestinnän työtehtävät vaativat? Entä millaisilla työelämätaidoilla pärjää?

Muun muassa näistä aiheista kuulivat tradenomitutkinnon markkinoinnin 2. vuoden pääaineopiskelijat, kun ABB:n viestintäpäällikkö Kaisu Sirén matkasi Helsingistä Vaasaan tiistaina 7.2. kertomaan Suomen ABB:n työantajamielikuvatyöstä ja työelämätaidoista.

Esityksessään Sirén halusi kannustaa opiskelijoitamme. ”Kaikenlaisista työtehtävistä oppii, ja kun taidot karttuvat askel askeleelta, omannäköinen ura varmasti löytyy.”

Työelämässä tarvittavia taitoja Sirén käsitteli ABB:n arvojen kautta. ”Rohkeus, välittäminen, uteliaisuus ja yhteistyö toimivat meillä työn arjessa hyvinä oppaina ja ovat myös muuttuvassa maailmassa hyvin tärkeitä ominaisuuksia.”

Vierailun päätteeksi opiskelijat esittivät ryhmissä näkemyksensä ABB:n sosiaalisen median julkaisuista ja niiden kehittämisestä saaden tehtävän toteutuksista Siréniltä erinomaista palautetta.

Markkinointiviestinnän kurssilla toteutetaan paikalliselle Escarmat-yritykselle rekrytointimielikuvaa vahvistava työnantajaprojekti TikTokissa. Kurssi on rakennettu osaamisperustaisesti ja kurssin oppimistavoitteena on mm. sisältömarkkinointi-, työnantaja-, TikTok- ja rekrytointi-imago-osaaminen. Lisäksi opiskelijat reflektoivat kurssin lopuksi Canvalla työelämää varten opittuihin taitoihin. Tavoiteosaaminen kurssilla pohjautuu oman osaamisen tunnistamiseen, vuorovaikutustaitoihin, ajanhallintaosaamiseen ja muun muassa verkostoitumiseen.

Sirénin esitystä oli kuulemassa myös työelämäprojektin asiakas, Escarmatin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Enni Yli-Hynnilä. ”Oli hienoa nähdä ison yrityksen näkövinkkelistä, kuinka työnantajamielikuvabrändiä rakennetaan”, mainitsi Yli-Hynnilä.

”Tämä on työelämäyhteistyötä parhaimmillaan, kun projektin asiakasyritys pystyy myös jatkuvaan oppimiseen vierailijaluennoitsijoiden kautta”, iloitsee markkinoinnin lehtori Heidi Skjäl.

Tunnisteet

työelämäyhteistyöABBmarkkinointiviestintä