
Hankkeen tiedot
Hankkeen virallinen nimi: Challenging Bias in Big Data Used for AI and Machine Learning (CHARLIE)
Hankkeen kesto: 30.12.2022 - 29.6.2025
Päätoteuttaja: University of the Balearic Islands UIB
Hankepartnerit: Vaasa University of Applied Sciences, ISQ e-learning, SA (Portugali), Vaasan ammattikorkeakoulu – VAMK (Suomi), Innovation Training Center, S.L. (Espanja), HELIXCONNECT EUROPE S.R.L (Romania), AARHUS UNIVERSITET (Tanska)
Rahoitus: Eu, Erasmus+,
Kokonaisbudjetti: 328 700 €
VAMKin yhteyshenkilöt hankkeessa:
Elise Raittila, Lehtori (Liiketalous)
puh. +358 207 663 320, elise.raittila@vamk.fi
Hankkeen verkkosivut: https://charlie-project.uib.es/index.php?lang=en
Hankkeen kuvaus
Challenging Bias in Big Data user for AI and Machine Learning– Massadatan vinouman haaste tekoälyn ja koneoppimisen opetuksessa
Erilaiset tekoälyratkaisut yleistyvät hurjaa vauhtia. Vaikka tekoäly ja koneoppiminen ovat matematiikkaa, eivät ne aina ole oikeassa. Tekoälyratkaisuissa voi esiintyä algoritmista vinoumaa, joka voi olla syrjivä esimerkiksi tiettyjä ihmisryhmiä tai vähemmistöjä kohtaan. Tietylle sukupuolelle vain rajatusti työpaikkoja näyttävä alusta on esimerkki syrjivästä algoritmin vinoumasta.
”CHARLIE haastaa tekoälyn vinouman ja puolueellisuuden edistämällä tekoälyratkaisujen eri sidosryhmien eettisiä valmiuksia ja lähestymistapoja. Meidän pitää pystyä luomaan tekoälyratkaisuja, jotka toimivat tasapuolisesti ja läpinäkyvästi. CHARLIE on askel kohti eettisesti parempia tekoälyratkaisuja”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Elise Raittila Muotoilukeskus MUOVAsta.
Tavoitteet
CHARLIE-hankkeen tavoitteena on vastata massadatan vinouman haasteeseen edistämällä eettisiä ja osallistavia lähestymistapoja teknologian, tekoälyn ja koneoppimisen opetuksessa.
- Lisätä korkeakoulujen mahdollisuuksia tarjota opiskelijoille verkko-oppimismahdollisuuksia, jotka vastaavat yhteiskunnan tarpeisiin, ja jotka ovat myös räätälöity opiskelijoiden oppimistarpeisiin.
- Kehittää tekniikan opiskelijoiden sosiaalista ja eettistä osaamista opiskelijoiden soveltaessa positiivista, kriittistä ja eettistä ajattelua sekä lähtökohtia tekoälyn ja koneoppisen opiskelussa.
- Lisätä opetushenkilökunnan valmiuksia hyödyntää tehokkaasti digitaalisia ja osallistavia menetelmiä tekoälyn ja koneoppimisen opetuksessa (erityisesti verkko-opetuksessa).
- Luoda synergioita korkeakoulujen, aikuiskoulutuksen ja nuorten (12─18-vuotiaat) opetuksen välille tekoälyn etiikan opetuksessa.
- Mahdollistaa korkeakoulujen kurssien siirrettävyyttä tekoälyn vinoumassa aikuiskoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen.
- Lisätä tietoisuutta tekoälyn datan vinoumasta yhteiskunnallisella tasolla.
Katso myös nämä!






