
Hankkeen tiedot
Hankkeen virallinen nimi: DWELL - Digital well-being: A holistic approach for the well-being in the broader digital education ecosystem
Hankkeen kesto: 1.4.2025 - 31.3.2028
Päätoteuttaja: EDITC Ltd – Education & Information Technology Center (KYPROS)
Hankepartnerit: VAMK (Suomi), KLS Partners Sp. z o.o (Puola), DIMITRA Education and Consulting Services, Acta Foundation (Bulgaria), M.M.C Management Center Ltd. (Kypros), Arad County School Inspectorate,(Romania), Cyprus Computer Society (Kypros)
Rahoitus: EU, Erasmus+
Kokonaisbudjetti: 1 207 283 €
VAMKin yhteyshenkilöt hankkeessa:
Marianne Laurila, Erikoistutkija (Muova)
puh. +358 207 663 638, marianne.laurila@vamk.fi
Hankkeen verkkosivut: https://dwell.projectsgallery.eu/
Alusta: Smart Design
Hankekoodi: ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL-101195998
Kieli: Suomi, Englanti, Bulgaria, Puola, Romania, Kreika
Hankkeen kuvaus
DWELL-hanke pyrkii edistämään digitaalista hyvinvointia eurooppalaisissa kouluissa. Hankkeessa tarkastellaan digitaalisten teknologioiden käytön vaikutuksia kokonaisvaltaisesti oppilaiden hyvinvointiin. Hanke tarjoaa opettajille, vanhemmille ja muille sidosryhmille välineitä, joilla voidaan tukea oppilaiden hyvinvointia ja tasapainoista teknologian käyttöä digitaalisessa oppimisympäristössä. Hanke koostuu viidestä toisiinsa kytkeytyvästä vaiheesta: tutkimuksesta, viitekehyksen kehittämisestä, osaamisen vahvistamisesta, politiikkasuosituksista ja tulosten levittämisestä. Yhdistämällä tutkimusta, käytännön työkaluja ja yhteisöllistä oppimista hanke auttaa kehittämään digitaalista hyvinvointia edistäviä käytäntöjä ja oppimisympäristöjä kouluissa.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on:
- Tarjota opettajille työkaluja ja materiaaleja, jotka auttavat tukemaan oppilaiden tasapainoista teknologian käyttöä ja vahvistamaan heidän hyvinvointiaan digitaalisessa oppimisympäristössä.
- Tutkia ja ymmärtää digitaalisen teknologian käyttöön liittyviä haasteita ja hyviä käytäntöjä eurooppalaisissa kouluissa.
- Kehittää viitekehys, joka määrittelee, millaista osaamista opettajat ja vanhemmat tarvitsevat tukeakseen oppilaiden digitaalista hyvinvointia sekä antaa ohjeita vastuulliseen ja tehokkaaseen digitaalisten teknologioiden käyttöön.
- Testata viitekehystä kouluissa, kerätä palautetta ja kehittää sitä toimivammaksi.
Tulokset
Hankkeen lopputuloksena syntyy neljä keskeistä tuotosta:
- DWELL-osaamisviitekehys (FRAME DWELL) – Viitekehys määrittelee, millaista osaamista opettajat ja vanhemmat tarvitsevat tukeakseen oppilaiden digitaalista hyvinvointia oppimisessa.
- DWELL-itsearviointityökalu (ASSESS DWELL) – Itsearviointityökalu opettajille, joka antaa pisteytyksen ja raportin siitä, miten heidän nykyiset käytäntönsä, työkalunsa ja menetelmänsä tukevat oppilaiden digitaalista hyvinvointia.
- DWELL-kurssit opettajille (CERTIFY DWELL) – Opettajille suunnattuja lyhyitä verkkokursseja, joiden avulla he voivat kehittää digitaaliseen hyvinvointiin liittyvää osaamistaan sekä ansaita digitaalisia osaamismerkkejä ja kaksi eri tasoista osallistumistodistusta (Taso 1 DWELL ja Taso 2 DWELL Lähettiläs).
- DWELL-kurssi vanhemmille (AWARE DWELL) – Lyhytkurssi vanhemmille, jonka tavoitteena on vahvistaa vanhempien kykyä tukea lastensa digitaalista hyvinvointia ja ohjata heitä digitaalisen teknologian käytössä.









