
Hankkeen tiedot
Hankkeen virallinen nimi: VET2Sustain - Kestävän, osallistavan ja digitaalisen ammatillisen koulutuksen edistäminen
Hankkeen kesto: 1.11.2024 - 31.12.2026
Päätoteuttaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Rahoitus: Euroopan komissio; European Education and Culture Executive Agency (EACEA),
Kokonaisbudjetti: 62 798 €
VAMKin yhteyshenkilöt hankkeessa:
Anne-Mari Tornberg, Asiantuntija, oppimisen muotoilu (Muova)
Hankkeen verkkosivut: https://vet2sustain.eu/
Hankkeen kuvaus
VET2Sustain on eurooppalainen yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on vahvistaa ammatillisen koulutuksen (VET) houkuttelevuutta ja laatua Euroopassa. Hanke vastaa työmarkkinoiden muuttuviin tarpeisiin kehittämällä käytäntöjä, jotka tukevat opiskelijoiden osaamista, työllistymistä ja elinikäistä oppimista. Erityistä huomiota kiinnitetään digitalisaatioon, vihreään siirtymään, osallisuuteen ja kansainvälistymiseen ammatillisen koulutuksen ydinelementteinä.
Keskeinen osa hanketta on tekoälyn (AI) ja laajennetun todellisuuden (XR) hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa. Näiden teknologioiden avulla voidaan luoda yksilöllisiä oppimispolkuja, kehittää uusia simulaatioita ja lisätä koulutuksen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta.
Hankkeen tavoite
- Lisätä ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta Euroopassa.
- Kehittää yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten, ja työelämän välillä Euroopan maissa.
- Löytää tapoja edistää työllisyyttä sekä ammatillisia taitoja ja pätevyyksiä eri Euroopan maissa.
- Luoda vahva tulevaisuuteen suuntautunut eurooppalainen verkosto, joka luo vision, strategian ja toimintasuunnitelman vahvemmalle tulevaisuuden yhteistyölle.
- Järjestää tapahtumia, kuten työpajoja ja kokouksia, jotka tavoittavat opiskelijoita, työelämän edustajia, VET-opettajia ja muita sidosryhmiä.
- Luoda verkkoalusta ammatillisen koulutuksen harjoittajille.
Kokonaisuudessaan ammatillisen koulutuksen on pysyttävä ketteränä, sopeutuvana ja mukautuvana, jotta voidaan varmistaa, että se vastaa muuttuvien työmarkkinoiden tarpeisiin. Keskittymällä digitaalisiin taitoihin, pehmeisiin taitoihin, elinikäiseen oppimiseen, yhteistyöhön työnantajien kanssa sekä monimuotoisuuteen ja osallisuuteen ammatillinen koulutus voi valmistaa opiskelijat tulevaisuuden työtehtäviin.
Tulokset
Hankkeen tuloksena syntyy strategisia suosituksia siitä, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yksilöllisten oppimispolkujen tukena sekä käytännön pilotteja, joissa testataan XR-oppimisympäristöjen mahdollisuuksia eri aloilla. Näiden kokeilujen kautta opettajien ja koulutuksen järjestäjien osaaminen vahvistuu ja he saavat varmuutta digitaalisten työkalujen pedagogiseen käyttöön. Tulosten myötä opiskelijoille avautuu entistä yksilöllisempiä ja saavutettavampia oppimismahdollisuuksia, joissa he voivat harjoitella taitoja turvallisesti, motivoivasti ja tulevaisuuden työelämän tarpeita vastaavalla tavalla. Samalla eurooppalainen yhteistyöverkosto tiivistyy, mikä luo perustan pitkäjänteiselle kehittämiselle ja vahvistaa ammatillisen koulutuksen roolia modernina, digitaalisena ja kestävänä koulutusvaihtoehtona.
















