VAMKin brändi ei ole vain logo tai visuaalinen ilme – se on kokonaisuus, joka kertoo, keitä olemme ja miten meidät tunnistetaan. Brändihierarkia auttaa hahmottamaan, miten VAMK liittyy eri koulutusaloihin, palveluihin, TKI-toimintaan, strategisiin kumppaneihin, tapahtumiin ja hankkeisiin, jotka toimivat VAMKin nimissä.
Sen tehtävänä on varmistaa, että VAMK esiintyy kaikissa yhteyksissä johdonmukaisesti ja tunnistettavasti. Kun brändi on selkeä, se tukee yrityksen strategiaa, vahvistaa korkeakoulun mainetta ja tekee viestinnästä vaikuttavampaa.
Miksi tällä on merkitystä?
Selkeä ja hallittu brändihierarkia:
- Vahvistaa VAMKin näkyvyyttä ja vaikuttavuutta ja tukee strategiamme mukaista toimintaa.
- Lisää kustannustehokkuutta viestinnässä.
- Rakentaa mielikuvaa VAMKista modernina, kansainvälisesti kiinnostavana ja työelämäläheisenä ammattikorkeakouluna.
Brändihierarkian linjauksista ja käytännön toteutuksesta vastaa Viestintä. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: viestinta@vamk.fi
1. Brändin asema ja rakenne
VAMK (kattobrändi)
- Pääbrändi, jonka alle kaikki toiminta sijoittuu
- Sisältää ydinviestin, visuaalisen ilmeen, arvot ja tone-of-voicen
- Koko kampuksen ja viestinnän visuaalisuus noudattaa kattobrändin linjaa
Pääbrändin alla on koko koulutustarjonta ja TKIO
- AMK- ja YAMK (luovutaan VAMK Master School logosta ja käytetään vain teksteissä)
- Jatkuvan oppimisen koulutus (1.8.2025 luovutaan aiemmasta VAMK+-nimestä ja siirrytään yhdenmukaiseen nimeämiseen)
- TKIO (ml. Tutkimusalustat ovat VAMKin brändin alla ja sen mukaisia)
- Täydennyskoulutus
- Palveluliiketoiminta
2. Toistuvat tapahtumat, hankkeet ja tutkimusryhmät
- Tiettyihin VAMKin toistuviin tapahtumiin, tuotteisiin, määräaikaisiin hankkeisiin tai tutkimusryhmiin voidaan tarvittaessa luoda erillinen visuaalinen tunnus VAMKin logon rinnalle
- Sen sijaan määräaikaiset hankkeet ja tutkimusryhmät, joilla on viestinnällinen tarve erottua tai kohdistaa viestintää tietylle yleisölle, voivat harkitusti käyttää erillistä tunnusta tai nimeä. Tällaisen tunnuksen käyttö suunnitellaan yhteistyössä viestinnän kanssa ja sen tulee olla linjassa VAMKin visuaalisen identiteetin kanssa. Näissä tapauksissa ota aina yhteys Viestintään.
Esimerkkejä
- VAMKin verkkolehdet, kuten Energiaa (brändillinen jatkokehitys arvioitava), ovat aina VAMKin brändin mukaisia
- VAMKin Podcast VAMK on Air (tämä hyvä nimiesimerkki kuinka VAMKin brändi sidotaan VAMKin alaiseen tuotteeseen)
Strategiset hankkeet ja kehitysalustat, joilla oma yleisö ja viestintätarpeet esim. ODDS Hub, Länsirannikko, H2Excellence
3. Kumppanuudet ja yhteistyöt
Strategiset kumppanuudet
- Pitkäaikaiset, tavoitteelliset kumppanuudet, joissa VAMK ja toinen osapuoli muodostavat yhteisidentiteetin
- Viestintä voi tapahtua yhteisellä tunnuksella tai molempien logojen yhteiskäytöllä
- Kumppanuuden pohjana voi olla esimerkiksi yhteinen osaamisala, fyysinen tila tai alueellinen kokonaisuus
- Esimerkiksi: Tritonia, Technobothnia, Nova
Yhteistyöhankkeet
- Yhteistyöhankkeet, joissa VAMK on yksi osapuolista
- Viestinnässä käytetään osapuolten omia logoja eikä muodosteta erillistä brändiä
4. Kampus, tilabrändit ja fyysinen ilme
- VAMKin kampus on osa kattobrändiä ja sen tilat ja kalusteet muodostavat näkyvän osan korkeakoulun identiteettiä. Kaikkien tilojen, kalusteiden, opasteiden ja visuaalisten materiaalien tulee noudattaa VAMKin visuaalista ilmettä ja brändiohjeistusta.
- Tiloja tai palveluja ei brändätä itsenäisesti – esimerkiksi opetustilat, asiakaspalvelupisteet tai kampuspalvelut eivät voi saada omaa nimeä tai visuaalista ilmettä, joka irtautuu VAMKin kattobrändistä.
Brändihierarkia on hyväksytty Johtoryhmässä huhtikuussa 2025.
Katso myös
VAMKin brändikirja
Brändikirja on tehokas työkalu, joka auttaa rakentamaan ja ylläpitämään VAMKin brändiä. Se tarjoaa selkeät ohjeet ja suuntaviivat viestintään ja markkinointiin, jotta voimme esiintyä yhtenäisesti ja tunnistettavasti kaikissa kohtaamisissamme. Brändikirja kertoo, miten viestimme VAMKin ydintarinaa, käytämme kieltä ja hyödynnämme visuaalista ilmettä.
VAMKin graafinen ohjeisto
Sympaattisuus, yhteisöllisyys ja aito fiilis. Täältä löydät ohjeet VAMKin brändinmukaiseen visuaaliseen viestintään.


