Vuonna 2023 Vaasan ammattikorkeakoulun muotoilun yksikkö Muotoilukeskus MUOVA juhli 35- vuotistaivalta. Juhlavuonna haastoimme itsemme ja kumppanimme yhteiseen IMPACT-muutoskampanjaan, joka keskittyi tulevaisuuden tekijöihin.

IMPACT’23 -muutoskampanja toi nuoret tarpeineen ja toiveineen innovaatioekosysteemin ja aluekehittämisen ytimeen. Nuoret auttoivat tunnistamaan aluekehityksen ja pitovoiman kannalta olennaisia haasteita osallistavan aamupalan, Design Buffetin puitteissa 16.11.2023. Pitovoima on viheliäinen ongelma, jolla on merkittävä vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja alueen elinvoimaisuuteen.

Haasteisiin tartuimme Design Think Tankissä 23.11.2023 alueen yritysten, julkisten organisaatioiden ja nuorten kanssa. Yhdessä kehitimme ratkaisuja, joiden pohjalta osallistujat tekivät lupauksia muutoksen tekemiseen ja haastoivat toimijoita yhteistyöhön. Päivä huipentui Kuntsin modernin taiteen museolla, jossa juhlimme 35-vuotiasta MUOVAa. Muutoskampanjaa seuratiin vuoden vaihteen yli somessa, kun lupaukset muuttuivat teoiksi.

Tapahtumakonseptilla vaikuttavuutta

IMPACT-muutoskampanja oli uudenlainen tapahtumakonsepti, jonka mahdollisti OKM:stä strategiarahoitettu DesignPSS-hanke. Hankkeessa kehitimme työkalupakkia kestävien järjestelmien muotoiluun yhdessä yrityskumppaneiden kanssa. Järjestelmämuotoilun työkalupakkia jalkautettiin yrityksiin vaikuttavalla yhteistyöllä ja viestinnällä.

Muutoskampanja perustui muotoiluajatteluun, jossa kehittäminen käynnistyy tunnistamalla kohderyhmälle olennaisia ongelmia ratkaistavaksi. Erityisesti viheliäät ongelmat ratkotaan yhteiskehittäen kumppaneiden kanssa. Tapahtumakonsepti kytki yhteen yritysten ja alueen organisaatioiden tavoitteet ja kestävän ekosysteemin vaateet. Tapahtumakonseptia jatketaan vuosittain keinona vahvistaa yhteistyötä, vuorovaikutusta ja muotoiluosaamista alueella.

Miia Lammi
Muotoilukeskus MUOVAn kehittämispäällikkö, Vaasan ammattikorkeakoulu